Ton Koopman

TON KOOPMAN

Ton Koopman

Ton Koopman werd geboren in Zwolle en studeerde na een gymnasiumopleiding orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. Al voor de afronding van zijn studies legde Ton Koopman de basis voor een loopbaan als dirigent, in het bijzonder voor het zeventiende en achttiende-eeuws ensemblerepertoire. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het ABO&C is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théatre des Champs-Elysées in Parijs, de Philharmonie in München, de Oper in Frankfurt, het Lincoln Center en Carnegie Hall in New York, en vele andere concertzalen in Wenen, Londen, Berlijn, Brussel, Madrid, Rome, Salzburg, Tokyo en Osaka.

Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Vanaf 2011 is hij voor drie jaar als ‘artist in residence’ verbonden zijn aan het Cleveland Orchestra.

Ton Koopman’s uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continuospeler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op (Antoine Marchand), dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics.

Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het ABO&C gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend, onder andere de Deutsche Schallplattenpreis ‘Echo Klassik’, de BBC Award 2008 en de Prix Hector Berlioz. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig.

Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. Ton Koopman is voorzitter van het Internationale Buxtehude Gesellschaft. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt.

Ton Koopman publiceert regelmatig. Hij verzorgde hij een nieuwe uitgave van alle 16 orgelconcerten van Georg Friedrich Händel voor Breitkopf & Härtel, en recentelijk van Händel’s Messiah en Buxtehude’s Das Jüngste Gericht, voor Carus Verlag. Daarnaast speelt lesgeven een belangrijke rol in zijn leven. Hij is professor muziekwetenschap aan de Universiteit Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Ton Koopman is artistiek leider van het Franse festival ‘Itinéraire Baroque’.