Uitvoerenden 2021

Ton Koopman studeerde na een gymnasiumopleiding muziekwetenschap, klavecimbel en orgel in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het Amsterdam Baroque Orchestra is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld. Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten, China, Korea en Japan. Zijn uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continu speler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op, Antoine Marchand, dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics. Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend. In het Bach-herdenkingsjaar 2000, werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig. Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt. Ton Koopman leidde vele musici op en was docent voor klavecimbel aan het koninklijk conservatorium in Den Haag. Hij is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Ton Koopman is artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’. Het bestuur van het Bach-Archiv Leipzig benoemde hem in juni 2019 tot zijn voorzitter. Leipzig is de stad waar Johann Sebastian Bach het grootste deel van zijn leven doorbracht. Als deze, volgens velen geniaalste componist aller tijden, destijds een archief had gehad, zou Ton Koopman nu zijn opvolger zijn.

Ilse Eerens
De Belgische sopraan Ilse Eerens begon haar studie aan het Lemmensinstituut te Leuven en zette die voort bij Jard van Nes aan de Nieuwe Opera Academie in Amsterdam en Den Haag. Ze behaalde meerdere prijzen op zangwedstrijden als het Internationaal Concours van ’s-Hertogenbosch 2004 en het ARD Musik Wettbewerb 2006.
Haar recente engagementen tonen aan hoe breed haar repertoire is. Zo zong ze in de Opéra de Lyon La Vierge in Castellucci’s bejubelde versie van Jeanne d’Arc au bûcher (Honegger), de titelrol in Janáčeks Sluwe Vosje en Tschang-Haitang in Der Kreidekreis (Zemlinsky). In het Theater an der Wien was ze te gast als Matilda (Elisabetta, regina d’Inghilterra, Rossini), in Warschau en Tokio voor de titelrol in Sasha Waltz’ Matsukaze (Hosokawa), in Aix-en-Provence, het Theater an der Wien en de Philharmonie de Paris als Celia (Lucio Silla, Mozart) en in respectievelijk Parijs en Barcelona voor concerten met Brahms (o.l.v. Philippe Herreweghe) en Mendelssohn (o.l.v. Kazushi Ono). Recent debuteerde ze bij de Salzburger Festspiele als Erste Dame (Die Zauberflöte, Mozart) en in concertante uitvoeringen van Der Prozess (von Einem) en bij het City of Birmingham Symphony Orchestra in een Debussy programma.
Ilse Eerens was vaker te gast in de Munt, voor vertolkingen van onder meer Amanda (Le Grand Macabre, Ligeti), Antigone (OEdipe, Enescu), Noémie (Cendrillon, Massenet), Oscar (Un Ballo in maschera, Verdi), Jemmy (Guillaume Tell, Rossini) en Celia (Lucio Silla, Mozart).
Daarnaast creëerde ze ook de rollen van Wendla Bergmann in Benoît Merniers Frühlings Erwachen en van La seconde fille in Philippe Boesmans’ Au monde.
Hoogtepunten van seizoen 18-19 zijn onder meer Die Jahreszeiten met het Orkest van de Achttiende Eeuw, Mélisande (Pelléas et Mélisande, Debussy) aan het Stadttheater Klagenfurt, Pamina aan de Opéra de Lille, de Matthäus-Passion met het koor en orkest van de MDR, Der Prozess in het Konzerthaus Wien en het Mozart Requiem met het Gulbenkian koor en orkest onder leiding van Lorenzo Viotti.

Clint van der Linde, De liefde voor zingen van de Zuid-Afrikaanse countertenor Clint van der Linde is ontstaan op de Drakensberg jongenskoorschool, waar hij zijn eerste opleiding heeft genoten. Hier ontwikkelde hij zich tot een internationaal geprezen jongenssopraan, die een groot deel van het reguliere sopraan-soloconcertrepertoire zong bij de grote orkesten van Zuid-Afrika.

Tijdens zijn studie aan de Royal College of Music in Londen werkte hij als countertenor regelmatig samen het London Händel festival en zong hij zijn eerste grote Händel solorollen, Lotario, Ottone en Flavio. Vanaf deze vroege jaren trad hij al op met beroemde orkesten als de Academy of Ancient Music, Orchestra of the Age of Enlightenment, London Philharmonic en de Hanover Band. In deze tijd ging hij ook een samenwerking aan met Sir Roger Norrington, met producties in Salzburg en de BBC Proms.

Nicholas McGegan dirigeerde Clint’s eerste productie van Tamerlano, waarin Clint de rol van Andronico vertolkte. Hierna werd Clint uitgenodigd voor verschillende tours en opnames in de USA met het Philharmonia Baroque. Na zijn vertolking van Rinaldo met het Bach Collegium Japan tijdens het Edinburgh Festival, volgden er tournees naar Japan, de USA en door Europa met Masaaki Suzuki’s Bach Collegium Japan. In december 2019 debuteerde Clint bij het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman.

Andere samenwerking had hij met Stephen Cloebury, Peter Schreier, George Petrou, Leonardo Garcia Alarcón, Ruben Dubrovski, Erin Helyard met tournees naar Australië, Nieuw-Zeeland, Israël, Zuid-Afrika en vele festivals in Europa en de USA.

Recent kon Clint zijn solo-cd met Porpora- en Hasse motetten met de Brusselse barokgroep, Les Muffatti, presenteren. Naast zang heef hij ook fagot, slagwerk en piano gestudeerd. Recent bracht Clint een jaar door aan het conservatorium van Brussel als klavecinist.

Tilman Lichdi
Tilman Lichdi heeft zich gevestigd als een van de meest prominente concert- en liedvertolkers van onze tijd. In Bachs oratoria en passies wordt hij bijzonder geprezen als ‘Evangelist’. Voor zijn Amerikaanse debuut bij het Chicago Symphony Orchestra in de Johannes-Passion schreef een criticus in Chicago: “Men kan een leven lang doorbrengen zonder de Evangelist zo goed te hebben horen vertolkt als door Tilman Lichdi, en dan vergeet ik Peter Schreier niet.” Lichdi heeft concerten gegeven in heel Europa, de VS, Australië, Zuid-Amerika en Azië.
In seizoen 21/22 zingt Tilman Lichdi in de Frauenkirche in Dresden onder leiding van Matthias Grünert met het kerstoratorium van Bach en gaat hij op tournee door Europa met Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. In 2022 zingt Tilman Lichdi in Canada de Johannes-Passion van Bach (dirigent Bernard Labadie) en debuteert hij met de Wiener Philharmoniker met Mendelssohns Lobgesang onder leiding van Herbert Blomstedt. Met Pasen vindt er weer een tournee plaats met Ton Koopman en het ABO met de Hohe Messe.
Naast zijn diverse concertactiviteiten geeft Tilman Lichdi met veel plezier privé zangles in Schwaigern. Er zijn daar vier bijzonder mooie cd’s geproduceerd. Bijzonder zijn de producties van Schuberts liederencycli Die schöne Müllerin en Die Winterreise, beide in een nieuwe versie met gitaar.
Tilman Lichdi groeide op in de buurt van Heilbronn, Duitsland, en begon zijn eerste zanglessen op 18-jarige leeftijd bij Alois Treml van het Staatstheater Stuttgart. Hij studeerde eerst vier jaar trompet in Mannheim bij prof. Günther Beetz en stapte vervolgens over naar zangstudies bij prof. Charlotte Lehmann in 1999 in Würzburg, waar hij cum laude afstudeerde.

Jesse Blumberg
Bariton Jesse Blumberg heeft een druk programma met opera, concerten en recitals, waarin hij repertoire vertolkt vanaf de Renaissance en Barok tot aan de 20e en 21e eeuw.
Hij speelde hoofdrollen bij de Minnesota Opera, de Boston Lyric Opera, de Atlanta Opera, de Pittsburgh Opera, het Boston Early Music Festival, het Opera Atelier, in de Château Versailles Spectacles en in de Royal Festival Hall in Londen. Jesse zong grote concertwerken met de American Bach Soloists, Boston Baroque, Apollo’s Fire, de Oratorio Society of New York, het Saint Paul Chamber Orchestra, Early Music in Vancouver en in de American Songbook-serie van het Lincoln Center.

Hoogtepunten zijn recitals met de Marilyn Horne Foundation, het New York Festival of Song, de University Musical Society en uitvoeringen van Die schöne Müllerin en Die Winterreise met pianist Martin Katz. Jesse heeft de wereldpremières vertolkt van verschillende veelgeprezen Amerikaanse opera’s en liederencycli. Als lid van het Mirror Visions Ensemble werkt hij nauw samen met vele gerenommeerde componisten.

Jesse is te horen op meer dan 25 opnames, waaronder de Grammy- en Echo Klassik winnende opera’s van Charpentier en Steffani tijdens het Boston Early Music Festival.
Tot zijn andere recente releases behoren de Bach cantates met Montréal Baroque, de Winterreise met pianist Martin Katz, de Rosenmüller Cantates met ACRONYM en de Johannes Passion met Apollo’s Fire. Hij is erkend in verschillende competities en kreeg de derde prijs op het Internationale Robert Schumann concours 2008 in Zwickau.

Jesse behaalde een Master of Music graad aan de Universiteit van Cincinnati en behaalde zijn Bachelor diploma Muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Michigan. Hij is tevens oprichter en artistiek directeur van het Five Boroughs Music Festival in New York City. In 2021 trad hij toe tot de faculteit van het Cleveland Institute of Music als gastdocent zang.
Website: Jesseblumberg

LarenKlassiek