Uitvoerenden 2019

Ton Koopman studeerde na een gymnasiumopleiding muziekwetenschap, klavecimbel en orgel in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het Amsterdam Baroque Orchestra is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld. Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten, China, Korea en Japan. Zijn uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continu speler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op, Antoine Marchand, dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics. Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend. In het Bach-herdenkingsjaar 2000, werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig. Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt. Ton Koopman leidde vele musici op en was docent voor klavecimbel aan het koninklijk conservatorium in Den Haag. Hij is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Ton Koopman is artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’. Het bestuur van het Bach-Archiv Leipzig benoemde hem in juni 2019 tot zijn voorzitter. Leipzig is de stad waar Johann Sebastian Bach het grootste deel van zijn leven doorbracht. Als deze, volgens velen geniaalste componist aller tijden, destijds een archief had gehad, zou Ton Koopman nu zijn opvolger zijn.

Yetzabel Arias Fernandez is een internationaal erkende sopraan geboren in Cuba. Zij staat vooral bekend om haar repertoire in de klassieke en barokmuziek. Na haar studie aan het Instituto Superior de Arte in Havana volgde ze haar zangstudie bij Accademia Internazionale della Musica in Milaan, Italië Yetzabel won prijzen in barok-zangwedstrijden in Chimay, Napels en Rome en stond in een aantal van de meest prestigieuze zalen, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, de Tonhalle in Zürich, het Konzerthaus in Berlijn en het Auditorio Nacional de España in Madrid. Ze werkte samen met bekende dirigenten als Ton Koopman, Jan van Sweden, Jordi Savall, Ottavio Dantone en Fabio Bonizzoni.Yetzabel treedt ook regelmatig op in de V.S., waar ze sinds 2015 wordt uitgenodigd door Michael Francis en het Florida Orchestra op het Mainly Mozart Festival in San Diego. Als operazangeres stond ze tussen 2012 en 2016 in het Badisches theater in Karlsruhe, Duitsland. De samenwerking met de Nederlandse Ton Koopman ontstond in 2013. Hij nodigde haar uit voor uitvoeringen van meesterwerken van Mozart, Haydn en Bach. In 2016 nam ze met Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir de nieuw ontdekte cantate Tu fedel, tu costante van Händel op, en debuteerde daarmee in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze vertolkte verder onder andere Rossane en Agilea in Händels opera’s Alessandro en Teseo. Haar debuut als ‘Donna Elvira’ van Mozarts Don Giovanni maakte ze tijdens het Miami Music Festival. Andere rollen die zij vertolkte zijn Belinda in Dido & Enea en Megacle in L’Olimpiade van Pergolesi in Jesi, Italië. Yetzabel heeft een aantal solo-cd’s opgenomen met onder andere Händel, Jommelli, Scarlatti, Cavalli en Lully. Haar vertolking van Händel’s cantate Tirsi, Clori e Fileno met La Risonanza won in 2010 de Stanley Prize in Londen. In 2013 zij nam deel aan Cecilia Bartoli’s cd Stabat Mater van EMI. De Matthäus Passion met Jordi Savall en haarzelf is opgenomen op dvd en cd. In 2014 verschenen twee cd’s waarop zij soleert, met respectievelijk Tonos Humanos uit het Manuscript Guerra (Spain XVII Century) en Solo Cantatas van de Napolitaanse componist Niccolò Jommelli met het Stile Galante Ensemble. In de afgelopen en komende jaren zong en zingt zij in de Opera Teseo (Agilea) in Karlsruhe, Händels Apollo e Dafne met het Orchestra Barroca de Sevilla, Haydns Heiligmesse met het Liverpool Symphony Orchestra, Mozarts Kroningsmis en Vesprae Sollemnes de Confessores in Lissabon, Bachs Paasoratorium in Amsterdam, en Haydns Nelson Mis in Frankrijk, gedirigeerd door Ton Koopman. In de VS voerde zij Mozarts Missa Solemnis uit in San Diego, Beethovens Negende Symfonie and Poulencs Gloria onder leiding van Michael Francis.

Franziska Gottwald is alt, tegen het einde van haar universitaire studies in zangpedagogie en opera trad zij voor vier seizoenen als soliste toe tot het Deutsche Nationaltheater in Weimar, waarmee haar solocarrière van start ging. Op het operapodium trad zij op als gast in rollen als Cherubino en Sesto (Mozart), Ariodante en Ruggiero (Händel), Orfeo (Gluck), Hänsel (Humperdinck) en Prins Orlofsky (J. Strauss), in de operahuizen van Seoul, Toulouse, Tokio, Venetië, Bilbao, Basel, Keulen, Stuttgart, Hannover, Wiesbaden, de Komische Oper Berlin en de Semperoper in Dresden. Franziska Gottwald treedt op als soloiste met toporkesten waaronder het Gewandhaus Orchester Leipzig, het Venice Baroque Orchestra, Europa Galante, het Koninklijk Concertgebouworkest, Ensemble Resonanz, het Amsterdam Baroque Orchestra, Musica Antiqua Köln, Concerto Köln, de Bamberger Symphoniker, de Akademie für Alte Musik Berlin en de NDR en MDR Symphoniker. Haar repertoire is breed, het strekt zich uit van de barok via de klassieke periode en romantiek tot aan modern repertoire. Daaronder Dvoraks Biblical Songs, Mahlers Das Lied von der Erde en zijn Vierde Symfonie, Verdi’s Requiem en Berlioz’ Les Nuits d’été, naast solorecitals van Mozart en Händel. Franziska Gottwald treedt op in de grote concertzalen van onder meer Londen, Madrid, Montreal, Amsterdam, Yokohama, Rome, Milaan, Florence, Athene, Tel Aviv, Jerusalem, Stavanger, Zürich, Keulen, München, Hamburg, Frankfurt, Leipzig, Dresden, Zuid-Afrika en Zuidoost-Azië. Frequente samenwerkingen met topdirigenten als Reinhard Goebel, Ton Koopman, Andrea Marcon, Fabio Biondi en Nicholas McGegan hebben Franziska Gottwalds reputatie als expert op het gebied van de historisch verantwoorde uitvoeringspraktijk gevestigd, getuige het winnen van de eerste prijs van de International Bach Competitie in Leipzig. Haar stem klinkt in talloze radio-, dvd- and cd-producties, met bijvoorbeeld Vivaldi’s Merope onder leiding van Fabio Biondi, L’Olimpiade: The Opera onder Markellos Chryssicos, en Händels Samson onder Nicholas McGegan.

Tilman Lichdi is tenor, hij kreeg zijn eerste zanglessen op achttienjarige leeftijd van Alois Treml, lid van de Opera in Stuttgart, terwijl hij al op het conservatorium was aangenomen met als hoofdvak trompet. Nadat hij vier jaar lang trompetles had gevolgd bij Prof. Günther Beetz in Mannheim, maakte hij in 1999 de definitieve switch naar het zingen. Hij vervolgende zijn opleiding als tenor, bij zangcoach Prof. Charlotte Lehman in Würzburg. In zeer korte tijd wist Tilman Lichdi zijn naam te vestigen als interpreet van het oratoriumrepertoire van Bach. Tijdens masterclasses in het lied-repertoire bij Ernst-Huber Contwig, Helmut Deutsch en Peter Schreier bleek hij zich ook hierin te onderscheiden. Tilman Lichdi maakte zijn debuut in de USA in maart 2010 met de Chicago Symphony in de Johannes Passion onder leiding van Bernard Labadie. In december 2010 volgde Lichdi’s debuut met de New York Philharmonic in de Messiah, ook met Bernard Labadie. De dirigent nodigde hem vervolgens uit voor tournees met the Orchestra of the Age of Enlightenment in Europa en in Australië. Hoogtepunten waren een productie en cd-opname van de Ruhrtrienniale in juni 2010, ‘Boulevard Solitude’ van Henze; Händels geënsceneerde Messiah, een nieuwe productie van Théâtre du Châtelet in Parijs onder leiding van Martin Haselböck; de première van het oratorium ‘Nikolaus Gross’ van S.Heucke onder leiding van Graham Jackson in Duisburg, waar Lichdi de rol van recitant had en verder Bachs h-Moll Messe in de Weense Musikverein met de Wiener Akademie en Martin Haselböck. Na zijn debuut in juli 2011 bij de Münchner Philharmoniker ontving de tenor prachtige kritieken en werd hij onmiddellijk opnieuw uitgenodigd voor een Johannes Passion in juni 2013. De dirigent was Ton Koopman, die hij goed kent van de tournees met het Amsterdam Baroque Orchestra. In april 2011 zong hij maar liefst 13 keer de Johannes Passion onder leiding van Ton Koopman en hij maakte opnames met deze dirigent van werken van Telemann en Buxtehude. Sindsdien werkt Tilman Lichdi regelmatig met topdirigenten onder wie Ton Koopman, Thomas Hengelbrock, Martin Haselboeck, Frieder Bernius, Christoph Prick, Michel Corboz en Herbert Blomsted. Hoogtepunten in het seizoen 2017-2018 waren uitvoeringen in Dresden en Leipzig van Mendelssohns Lobgesang met het Gewandhausorchester Leipzig onder leiding van Herbert Blomsted, gevolgd door Lichdi’s debuut bij de Berliner Philharmoniker met de Mis in b-klein van Bach geleid door Ton Koopman. In 2017 zong Lichdi een Telemann-programma bij de NDR Symphoniker onder leiding van Howard Arman, en het Weihnachtsoratorium van Bach met de Münchner Philharmoniker onder leiding van Ton Koopman. In 2018 maakte hij uitgebreide tournees met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir, en met Martin Haselboeck en zijn Wiener Akademie aan de Musikverein in Wenen, beide met Bachs Johannes Passion. Daarna volgden concerten in Stuttgart onder leiding van Frieder Bernius in een Zelenka-programma, gevolgd door een cd-productie met dit repertoire. Eind 2018 toerde Tilman Lichdi met Schuberts Schöne Müllerin in een nieuwe versie voor gitaar, met gitarist Klaus Jaeckle. Tilman Lichdi’s recente cd-opnamen zijn de Matthäus Passion van Bach, als evangelist en solist in de aria’s, met Musikpodium Stuttgart onder leiding van Frieder Bernius.

Klaus Mertens, bas, afkomstig uit Kleef (BRD), ontving op school al zijn eerste zanglessen. Hij studeerde muziek en pedagogie en volgde aanvankelijk een loopbaan in het onderwijs. Zijn zangopleiding, die hij met onderscheiding afsloot, voltooide hij bij de professoren Else Bischof-Bornes en Jacob Stämp (lied, concert, oratorium) en Peter Massmann (opera). Meteen daarna begon een drukke concertcarrière, zowel in Duitsland als daarbuiten. Klaus Mertens werkt niet alleen samen met vele vooraanstaande specialisten in de zo genoemde . ‘oude muziek’ zoals Ton Koopman, Nicholas McGegan, René Jacobs, Philippe Herreweghe, Sigiswald Kuijken, Nikolaus Harnoncourt en Gustav Leonhardt, maar ook met gerenommeerde dirigenten van het klassieke repertoire zoals Gary Bertini, Peter Schreier, Gerard Schwarz, Hans Vonk, Ivan Fischer, Kent Nagano, Edo de Waart, Herbert Blomstedt, Enoch zu Guttenberg, Sir Roger Norrington, Kenneth Montgomery, Christian Zacharias en vele anderen. Hij staat bekend als een vooraanstaand en veelgevraagd vertolker van de oratoriumliteratuur uit de barok en maakte met verschillende dirigenten herhaaldelijk opnamen van de grote vocale werken van Bach. In oktober 2003 voltooide hij de cd-opnamen van de voltallige cantates van Bach met Ton Koopman en The Amsterdam Baroque Orchestra. Tilman Michael schreef hierover in ‘fono forum’ van april 1996: “…ich kenne keinen anderen Bassisten, der Bach so hervorragend interpretiert wie Klaus Mertens.” Dit project, dat zich uitstrekte over een periode van 10 jaar en waaraan grote tournees door Europa, Amerika en Japan verbonden waren, markeert een wel zeer bijzonder hoogtepunt in Klaus Mertens’ carrière, aangezien hier voor het eerst een zanger Bachs complete vocale oeuvre zowel op cd als in de concertzaal ten gehore heeft gebracht. Tegelijkertijd beoefent Klaus Mertens met veel succes de liedkunst vanaf haar eerste begin tot en met de modernen. Partners daarin zijn o.a. het Leipziger Streichquartett (Schoeck) en Tini Mathot (Schubert/Winterreise). In het genre zang en orkest omvat zijn repertoire een wijde boog van Monteverdi tot eigentijdse componisten, waarvan sommigen zelfs werken aan hem hebben opgedragen. Ter erkenning voor zijn bijzondere prestaties bij het vertolken van barokmuziek ontving Klaus Mertens in 2016 de Georg Philipp Telemann Preis van de Landeshauptstadt Magdeburg. Als ‘de ideale vertolker van Bachs cantate- passieteksten’ ontving hij in 2019 tijdens het Bachfest Leipzig de Bach Medaille van deze stad.

AMSTERDAM BAROQUE ORCHESTRA Ton Koopman richtte het Amsterdam Baroque Orchestra op in 1979. Deze groep van internationaal vermaarde barok specialisten komt enkele malen per jaar samen om te werken aan nieuwe prachtige programma’s. Voor de musici is elk concert een nieuwe ervaring en Koopmans tomeloze energie en enthousiasme geven de garantie voor hoge kwaliteit van elk concert. Het repertoire van het orkest bestaat uit instrumentaal en vocaal-instrumentaal werk, gecomponeerd tussen 1600 en 1791. “Mijn grens ligt bij de dood van Mozart”, zegt Ton Koopman. In 1994 startte Ton Koopman met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir het meest ambitieuze opnameproject van de laatste decennia: het integraal opnemen van Bachs wereldlijke en geestelijke cantates, uitgevoerd volgens het meest recente musicologische onderzoek. Voor dit bijzondere project ontvingen Ton Koopman en Amsterdam Baroque Orchestra & Choir in Duitsland de Deutsche Schallplattenpreis Echo Klassik 1997, een prijs voor de uitmuntende opname van deze cantates. Het project omvat naast de cd, drie boeken over de cantates, samengesteld door Christoph Wolff en Ton Koopman, en een zesdelige documentaire door ID TV voor de NCRV. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir heeft prachtige opnames gemaakt van alle belangrijke barokke en klassieke werken, voor verschillende labels. Het orkest ontving daarvoor onder andere The Gramophone Award, Diapason d’Or, 10-Repertoir, Stern des Monats-Fono Forum, de Prix Hector Berlioz en twee Edisons. Ton Koopman richtte in maart 2003 zijn eigen label ‘Antoine Marchand’ op, een nieuw sub label van ‘Challenge Classics’, waarop alle nieuwe opnames worden uitgebracht. Inmiddels zijn alle 22 delen van de Bach Cantates op ‘Antoine Marchand’ verkrijgbaar. Daarnaast verschenen reeds een dvd en cd van de Matthäus Passion, een dvd met Ton Koopmans reconstructie van de Markus Passion en de eerste delen van de nieuwe serie: Buxtehudes ‘Opera Omnia’. Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zijn regelmatig te gast in de grote zalen van Europa, de Verenigde Staten en Japan. In het seizoen 2008/2009 treden Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir veelvuldig op in Europa met concerten in o.a. Amsterdam, Parijs, Madrid, Wenen, Milaan, Keulen, Dresden, Düsseldorf etc. en in het Verre Oosten met concerten in Hong Kong, Seoul en Tokyo.

AMSTERDAM BAROQUE CHOIR Het Amsterdam Baroque Choir werd in 1992 opgericht en maakte haar debuut tijdens het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht, met tweemaal een wereldpremière: het Requiem (voor vijftien stemmen) en de Vespers (voor tweeëndertig stemmen) van H.I.F. Biber. De opname van dit concert kreeg de Cannes Classical Award voor de beste uitvoering van koormuziek uit de 17e en 18e eeuw. Vanwege de zeldzame combinatie van tekstuele helderheid en interpretatieve exibiliteit, wordt het Amsterdam Baroque Choir als één der beste koren van deze tijd beschouwd. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir heeft prachtige opnames gemaakt van alle belangrijke barokke en klassieke werken, voor verschillende labels. Het orkest ontving daarvoor onder andere The Gramophone Award, Diapason d’Or, 10-Repertoir, Stern des Monats-Fono Forum, de Prix Hector Berlioz en twee Edisons. Ton Koopman richtte in maart 2003 zijn eigen label ‘Antoine Marchand’ op, een nieuw sub label van ‘Challenge Classics’, waarop alle nieuwe opnames worden uitgebracht. Inmiddels zijn alle 22 delen van de Bach Cantates op ‘Antoine Marchand’ verkrijgbaar. Daarnaast verschenen reeds een dvd en cd van de Matthäus-Passion, een dvd met Ton Koopmans reconstructie van de Markus Passion en de nieuwe serie: Buxtehudes ‘Opera Omnia’. Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zijn regelmatig te gast in de grote concertzalen van Europa en het Verre Oosten. Dit concert wordt ook uitgevoerd in Duitsland, Zwitserland en Italië.

LarenKlassiek