
Ton Koopman, dirigent en klavecimbel
Historisch muziekexpert Ton Koopman is professioneel musicoloog, dirigent, organist en klavecinist. Hij heeft een lange indrukwekkende carrière in de muziekwereld met wereldwijde optredens op bijzondere podia in Wenen, Londen, Berlijn, New York en Tokyo. Koopman werd geprezen en onderscheiden met prestigieuze prijzen, zoals de BBC-award 2008, een eredoctoraat in Leiden, de Prix Hector Berlioz, Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, lid van de l’Ordre des Arts et des Lettres en de VSCF klassieke muziekprijs. In oktober 2024 bereikte oude-muziek pionier de leeftijd van tachtig jaar. Afgelopen seizoen markeerde de nog altijd zeer actieve dirigent deze mijlpaal met de indrukwekkende en door de internationale pers alom geroemde uitvoeringen van Händels oratoria Esther en Deborah. Athalia is het derde oratorium in de reeks waarmee de componist het Engelse publiek destijds definitief inpakte. (Daarna componeerde hij de wereldberoemde Messiah.)
Ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag werd de uitvoering van Esther bijgewoond door H.K.H. koningin Maxima en Z.K.H. Prinses Beatrix. Ton Koopman manifesteert zich ook nadrukkelijk als klavecinist en organist. Hij speelt geregeld samen met zijn vrouw, klaveciniste Tini Mathot, en hij was jarenlang hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tegenwoordig geeft hij alleen nog masterclasses over de hele wereld. Ook wordt Ton Koopman wereldwijd gerespecteerd als wetenschapper en onderzoeker. Hij kreeg in 2000 een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht, is emeritus hoogleraar aan de Universiteit Leiden en in 2016 werd hij onderscheiden met een ereprofessoraat aan de Musikhochschule Lübeck en de Anton Bruckner Privatuniversität in Linz. Verder werd hij onder andere geëerd met de Bachprijs van de stad Leipzig (2006), de Buxtehude-Preis van Lübeck (2012) en de Bachprijs van de Royal Academy of Music (2014). Ton Koopman is voorzitter van het Internationale Buxtehude Gesellschaft en artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’, werd in 2019 voorzitter van het Bach-Archiv Leipzig, is sinds 2024 Honorary Member van de General Music Society of Zürich en kreeg in 2024 de Erepenning van de gemeente Zwolle.

Suzanne Jerosme, sopraan
“… een stem die buitengewoon is in zijn kleurrijke palet – muzikaal en dramatisch een uitvoering van wonderbaarlijke intensiteit” [Aachener Zeitung]
Na haar studie aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen werd Suzanne al snel aangesteld door het Theater Aachen, waar ze tot het seizoen 2023/24 vast lid van het ensemble bleef. Suzanne heeft een breed repertoire verkend en verschillende rollen vertolkt, zoals Poppea in L’Incoronazione di Poppea, Blanche de la Force in Dialogues des Carmélites, Zerlina in Don Giovanni, Maria in West Side Story, Lauretta in Gianni Schicchi en Despina in Così fan tutte. Ze vertolkte ook Bellezza in Händels Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, de titelrol in La Calisto en Helena in Brittens A Midsummer Night’s Dream. Tijdens haar laatste twee seizoenen in Aken speelde ze belangrijke rollen zoals Manon in Massenets gelijknamige opera, Mimì in La Bohème, Susanna in Le Nozze di Figaro en de Contessa di Folleville in Il viaggio a Reims.

Ilse Eerens, sopraan
De Belgische sopraan Ilse Eerens wordt geprezen om haar stralende stem, muzikale gevoeligheid en veelzijdigheid. Ze heeft een internationale opera- en concertcarrière met een repertoire dat reikt van Bach tot werken uit de 21e eeuw. In de afgelopen seizoenen trad zij op bij het Royal Opera House Covent Garden, de Salzburger Festspiele, het Theater an der Wien, de Opéra de Lyon, de Opéra de Lille, het Stadttheater Klagenfurt en de Bregenzer Festspiele, in rollen als Pamina en de Eerste Dame in Die Zauberflöte, Mélisande in Pelléas et Mélisande, de titelrollen in Janáčeks The Cunning Little Vixen en Hosokawa’s Matsukaze, Tschang-haitang in Zemlinsky’s Der Kreidekreis, Marianne in HK Grubers Geschichten aus dem Wienerwald, La Vierge in Jeanne d’Arc au Bûcher, Susanna in Le nozze di Figaro, Despina in Così fan tutte en Héro in Berlioz’ Béatrice et Bénédict.

Tim Mead, counter tenor
Contratenor Tim Mead “wordt geprezen om zijn ‘betoverende’ en ‘consequent uitstekende’ interpretaties van een breed repertoire” (New York Times). Met zijn ‘rijke, melodieuze stemgeluid’ (Guardian) wordt Mead erkend als een van de beste contratenoren van dit moment.
Mead studeerde muziek als koorstudent aan King’s College, Cambridge, voordat hij zijn zangstudies voortzette aan het Royal College of Music.
Hij wordt geroemd door zijn interpretaties van de grote countertenorrollen van Händel, met recente hoogtepunten als Rodelinda voor Garsington Opera, Opera de Lille en English National Opera, zijn debuut bij Pinchgut Opera in de titelrol van Giulio Cesare en Bach Collegium Japan, Ottone in Agrippina voor Dutch National Opera en Opera Vlaanderen, Dardano in Amadigi di Gaula voor Garsington Opera, Goffredo in Rinaldo in Glyndebourne, Athamas in Semele voor Opera Philadelphia en Hamor in Jephtha in de Opéra National de Paris. Andere recente operahoogtepunten zijn onder meer Royal Opera House, Covent Garden, en Bayerische Staatsoper.

Andreas Wolf, bas bariton
De Duitse bas-bariton Andreas Wolf, heeft een “krachtige, nauwkeurige en resonerende stem met een prachtige bronzen klank” (bachtrack.com). Hij is een van de meest gevraagde vertolkers op de internationale opera- en concertpodia, met name in het barokke en klassieke repertoire.
Hoogtepunten van het seizoen 2024/25 zijn onder meer uitvoeringen van Bachs Messe in h-moll met Leonardo Garcia Alarcon op het Festival Bach Montréal, op het Verbier Festival en met het Sao Paulo Symphony Orchestra, een tournee met het Amsterdam Baroque Orchestra en Ton Koopman met Händels Esther in Nederland, Brussel en Boedapest,.
Andreas Wolf heeft opgetreden in grote operahuizen zoals Teatro Real Madrid, Semperoper Dresden, La Monnaie Brussel, Bayrische Staatsoper München, Bolshoi Theater Moskou, Opera national du Rhin Straatsburg, Théâtre du Châtelet in Parijs, Grand Théâtre de Genève en Oper Stuttgart, evenals op het Festival d’Aix-en-Provence, Bregenzer Festdpiele, Innsbrucker Festwochen, Wiener Festwochen en Festival de Beaune in rollen als Figaro/Le Nozze di Figaro, Leporello/Don Giovanni, Papageno/Die Zauberflöte, Guglielmo/Cosi fan tutte, Jupiter/Platée, Aeneas/Dido en Aeneas, Zuniga/Carmen, Orbazzano/Tancredi, Falke/Die Fledermaus, Nanni/L’infedelta delusa en Eremit/Der Freischütz.

Kieran White, tenor
De Britse tenor Kieran White maakte internationaal grote indruk om zijn stralende stem, muzikale intelligentie en expressieve verbinding met de tekst, met name in barok- en vroeg repertoire. Opera Magazine prees zijn “buitengewone emotionele helderheid”, terwijl The Guardian zijn stem omschreef als “zuiver en stralend”. Hij is steeds meer in trek in Europa en de Verenigde Staten voor opera- en concertrepertoire.
Recente hoogtepunten zijn onder meer zijn debuut in New York met het New York Philharmonic in Messiah, Mozarts Requiem met het Orchestre National du Capitole de Toulouse en een opname van Lully’s Atys met Les Talens Lyriques en Christophe Rousset, na optredens in de Opéra Royal de Versailles en het Konzerthaus Wien.
Kierans operarollen omvatten Castor et Pollux (Warschau Kameropera), Narete in Vivaldi’s La fida ninfa op het Innsbruck Festival (ook opgenomen voor commerciële release), Hippolyte, Oronte, Damon en rollen in werken van Monteverdi, Cavalli en Gagliano. Opera Magazine beschreef zijn solovoorstelling La musica e le ragioni dell’anima in Cremona als “een masterclass in barokke affectie”.

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman richtte het Amsterdam Baroque Orchestra op in 1979. Deze groep van internationaal vermaarde barokspecialisten komt enkele malen per jaar samen om te werken aan prachtige, nieuwe programma’s. De tomeloze energie van Ton Koopman maakt ieder concert tot een nieuwe belevenis, ook voor de musici zelf. Samen met en onder leiding van Ton Koopman gaan zij graag steeds weer opnieuw deze hechte samenwerking aan. In 2019 vierde het Amsterdam Baroque Orchestra haar 40e verjaardag.
Het Amsterdam Baroque Choir werd in 1992 opgericht en maakte haar debuut tijdens het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht, met tweemaal een wereldpremière: het Requiem (voor vijftien stemmen) en de Vespers (voor tweeëndertig stemmen) van Heinrich Ignaz Franz Biber. De opname van dit concert kreeg de Cannes Classical Award voor de beste uitvoering van koormuziek uit de 17e en 18e eeuw. Vanwege de combinatie van tekstuele helderheid en interpretatieve flexibiliteit, wordt het Amsterdam Baroque Choir als een van de beste koren van deze tijd beschouwd.
Tussen 1994 en 2004 werkten Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir aan een van de meest ambitieuze opnameprojecten ooit: het integraal opnemen van Bachs wereldlijke en geestelijke cantates. Voor dit buitengewone project werden zij onderscheiden met een Deutsche Schallplattenpreis Echo Klassik.
Het orkest en koor ontvingen voor hun opnames vele prijzen, onder andere een Gramophone Award, Diapason d’Or, Prix Hector Berlioz, BBC Award en enkele Edisons. Ton Koopman en zijn ABO&C zijn regelmatig te gast in de grote concertzalen van Europa, Amerika en Azië.