Stichting Laren Klassiek - www.larenklassiek.nl
Matthäus Passion van Johann Sebastian BachMatthäus Passion uitvoerendenMatthäus Passion kaarten bestellen kinder-MattheusKaarten bestellen voor kinderen van scholen die niet deelnemen aan het project

JAAP VAN ZWEDEN AMBASSADEUR STICHTING LAREN KLASSIEK

7 apr.- Onder het publiek van de Larense Matthaeus Passion gisterenmiddag in de Sint Jansbasiliek waren ook Jaap van Zweden en zijn vrouw Aaltje.

"Een uitvoering van de Matthaeus Passion ondergaan als toehoorder, is eigenlijk nog mooier dan hem te dirigeren". Als concertmeester van het Concertgebouworkest heeft de inmiddles befaamde dirigent van o.a het Dallas Symphony Orchestra vele uitvoeringen onder vele beroemde dirigenten meegemaakt. Over de uitvoering in de Sint Jansbasiliek was de Blaricummer zeer enthousiast. Vooral ook over de prachtige akoestiek van de kerk. "Eigenlijk hoort een Mathheus ook uitgevoerd te worden in een kerk en niet in een concertzaal. Nederland heeft zo'n rijke traditie op dit gebeid. Het is echt uniek.” Een dag voor de uitvoering ging Jaap van Zweden in op de uitnodiging van de Stichting Laren Klassiek om ambassadeur te worden van hun stichting te worden. Ik word veel benaderd voor dit soort functies. Ik doe het meestal niet, maar voor hun initiatief maak ik graag een uitzondering.” Leo Janssen, wethouder van Cultuur en bestuurslid van de SLK reageerde dan ook zeer opgetogen. " Iemand van de allure Jaap van Zweden als ambassadeur voor onze stichting is een enorme stimulans en een uitdaging om kwalitatief nog meer te groeien met onze uitvoeringen. We vinden het echt een eer, dat Jaap 'ja' heeft gezegd. “ Na een succesvolle carrière van zestien jaar als vioolsolist startte Jaap van Zweden (1960) in 1995 zijn dirigentenloopbaan. Als voormalig concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest kan hij daarvoor bogen op een rijke orkestervaring en samenwerking met dirigenten als Haitink, Dorati, Kondrashin, Bernstein, Giulini, Solti en Chailly. Inmiddels vervulde hij gastdirecties bij orkesten als het London Philharmonic Orchestra, het Konzerthausorchester Berlin, het Gothenburg Symphony Orchestra, het WDR Radio Orchester, het Orchestre National de France, de Münchner Philharmoniker, de Oslo Philharmonic, het City of Birmingham Symphony Orchestra, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het National Danish Radio Symphony Orchestra, de Academy of St. Martin-in-the-fields, het Tokyo Philharmonic Orchestra, het Filharmonisch Orkest van Sint-Petersburg en het Concertgebouworkest. Van 1996 tot en met 2000 was Jaap van Zweden chef-dirigent van het Orkest van het Oosten, waarmee hij een Amerikaanse tournee maakte. Van 2000 tot 2005 was hij chef-dirigent van het Residentie Orkest. Met dit orkest maakte hij diverse tournees binnen Europa, maar ook naar Zuid-Amerika en Japan. Met ingang van het seizoen 2005-2006 werd Jaap van Zweden benoemd tot chef-dirigent en artistiek leider van het Radio Filharmonisch Orkest en de Radio Kamer Filharmonie van Nederland. Zijn recente opnames van Brucknersymfonieën met dit orkest op het label Octavia werden lovend onthaald. Naast het concertpodium is Jaap van Zweden ook actief als operadirigent. Bij de Nationale Reisopera dirigeerde Beethovens Fidelio en Verdi's La traviata; aan de Nederlandse Opera dirigeerde hij Puccini's Madama Butterfly. In concertante vorm dirigeerde hij Vanessa van Barber, Cavalleria rusticana van Mascagni, I pagliacci van Leoncavallo, Otello van Verdi, Lohengrin van Wagner en Don Quixote van Massenet. Sinds het seizoen 2008-2009 is Jaap van Zweden muziekdirecteur van het Dallas Symphony Orchestra.

Artikel: LarensBehoud.nl