Stichting Laren Klassiek - www.larenklassiek.nl
Matthäus Passion van Johann Sebastian BachMatthäus Passion uitvoerendenMatthäus Passion kaarten bestellen kinder-MattheusKaarten bestellen voor kinderen van scholen die niet deelnemen aan het project
Matthaus Passion 2009 in Laren

Messiah 2009

De Stichting Laren Klassiek brengt op zondagmiddag 13 december in de Sint Jansbasiliek een uitvoering van het sacrale oratorium 'Messiah' van Georg Friedrich Händel.

De uitvoerenden o.l.v. Bernhard Touwen zijn: Heleen Koele - sopraan, Margriet van Reisen - mezzosopraan, Joshua Ellicott - tenor, Mattijs van de Woerd - bariton, Vocaal Ensemble Markant en Concerto Brabant.

Messiah Laren Koor

Sponsoring:

Ateliercafé-Eetgelegenheid Mauve, Bakkerij Theo Spelthuis, Chinees restaurant Golden River, Drukkerij Brügemann Hilversum, Hamdorff Eten & Drinken, Kerkhof Laren, Loodgietersbedrijf Westerveld, Markt Exploitatie Laren B.V., Schimmel Elektrotechniek, Talpa Media Laren, Timmerfabriek Langendorff, Truffel & Kaviaar Laren, United - Hilversum, Vivante HavoWoninginrichting Laren, Walter & Roland Laren en Wesseling Wijnkoperij Laren.

Met dank aan: de Vrienden van Laren Klassiek

Messiah

Georg Friedrich Händel is 57 jaar oud als hij wordt uitgenodigd om een aantal benefietconcerten in Dublin te komen geven. Händel woont in Londen en heeft weinig zin in de lange reis. Vier jaar geleden heeft hij namelijk een beroerte gehad, en sindsdien lijdt hij aan allerlei kwaaltjes. Bovendien heeft hij met speculeren een heleboel geld verloren. Hij is zwaar depressief en komt nauwelijks de deur uit. 

Een paar maanden later ontvangt Händel een tekst met het verzoek er een oratorium, een compositie voor solisten, koor en orkest, van te maken. De tekst komt van Charles Jennens en bestaat uit losse bijbelteksten die samen het dramatische en ontroerende verhaal van het leven van Jezus vertellen. Händel heeft wel eens eerder met Jennens samengewerkt, en heeft eigenlijk maar een hekel aan hem. Hij vindt Jennens "een ijdele domkop, die gek is geworden van zijn eigen geld." Toch inspireert de tekst Händel. Hij gaat zelfs met zoveel enthousiasme aan het werk dat hij het hele oratorium binnen 24 dagen af heeft. Hij werkt zo hard dat hij nauwelijks de tijd neemt om te eten en te slapen, en hij is zo chagrijnig dat zijn bedienden bang zijn dat hij gek aan het worden is. 

Het oratorium krijgt de naam Messiah (Messias). Het bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft de aankondiging en de geboorte van Jezus in grootse koren en lieflijke aria's. In het tweede deel verandert de sfeer als het lijden van Jezus en de kruisiging worden uitgebeeld.  Maar bij de wederopstandig en de hemelvaart wordt de toon weer optimistisch, en het deel eindigt in een uitgelaten stemming met het beroemde Halleluja-koor. Het derde deel is één grote jubelzang op de overwinning van het kwade en de belofte van het eeuwige leven.

De Messiah is geknipt voor een benefietconcert, en Händel vertrekt goedgemutst naar Dublin waar hij door het nieuwsgierige publiek als een held wordt ontvangen. De kaartjes voor de première vliegen de deur uit. Jammer genoeg kunnen er maar 600 mensen in de zaal, maar de organisatoren hebben een slimme oplossing bedacht om meer toehoorders te kunnen plaatsen. Ze zetten een berichtje in de krant waarin de dames worden gevraagd of ze de hoepels uit hun rokken willen halen, en de heren of ze hun zwaarden thuis willen laten. Zo kunnen er nog eens honderd mensen het concert bijwonen.

Volgens ooggetuigen moet het een schitterend concert zijn geweest met uitstekende solisten. Eén muziekliefhebber is zelfs zo geroerd door een zangeres die de reputatie heeft nogal een lellebel te zijn, dat hij haar toeroept: "Mevrouw, dat hiervoor uw zonden u vergeven mogen worden!"

Eén persoon is niet blij met de Messiah, en dat is tekstschrijver Jennens. "De Messiah heeft me teleurgesteld." pruilt hij. "Het werk is in grote haast geschreven, terwijl Händel zei dat hij er wel een jaar voor nodig had, en dat het zijn beste compositie zou worden. Ik zal hem geen Heilige Woorden meer in handen geven als ze zo worden misbruikt." 

Jennens zat er goed naast, want de Messiah is de meest geliefde compositie aller tijden. 

Lees ook: HWV 56: Sacraal oratorium