Archief 2016 WO

Ton-Koopman-Camile-Schelstraete-611x397

Ton Koopman, studeerde na een gymnasiumopleiding orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd.
Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het ABO&C is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld. Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Zijn uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continuospeler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op (Antoine Marchand), dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics.
Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het ABO&C gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig.
Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt.
Ton Koopman leidde vele musici op en was docent voor klavecimbel aan het koninklijk conservatorium in Den Haag. Hij is professor in musicologie aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen.

Amsterdam Baroque Choir

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir

Ton Koopman richtte het Amsterdam Baroque Orchestra op in 1979. Deze groep van internationaal vermaarde barokspecialisten komt enkele malen per jaar samen om te werken aan nieuwe prachtige programma’s. Voor de musici is elk concert een nieuwe ervaring en Koopmans tomeloze energie en enthousiasme geven de garantie voor hoge kwaliteit van elk concert. Het repertoire van het orkest bestaat uit instrumentaal en vocaalinstrumentaal werk, gecomponeerd tussen 1600 en 1791. ‘Mijn grens ligt bij de dood van Mozart’, zegt Ton Koopman.
Het Amsterdam Baroque Choir werd in 1992 opgericht en maakte haar debuut tijdens het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht, met tweemaal een wereldpremière: het Requiem en de Vespers van H.I.F. Biber. De opname van dit concert kreeg de Cannes Classical Award voor de beste uitvoering van koormuziek uit de 17e en 18e eeuw. Vanwege de zeldzame combinatie van tekstuele helderheid en interpretatieve flexibiliteit, wordt het Amsterdam Baroque Choir als één der beste koren van deze tijd beschouwd.
Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir heeft prachtige opnames gemaakt van alle belangrijke barokke en klassieke werken, voor verschillende labels. Het orkest ontving daarvoor onder andere The Gramophone Award, Diapason d’Or, 10-Repertoir, Stern des Monats-Fono Forum, de Prix Hector Berlioz en twee Edisons.

Martha Bosch

Martha Bosch studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Hein Meens en Sasja Hunnego. Masterclasses volgde zij onder meer bij Marjanne Kweksilber, Margreet Honig, Johannette Zomer, Emma Kirkby, Nelly Miricioiu, Maarten Koningsberger, Udo Reinemann en Christiane Oelze. Momenteel wordt zij gecoacht door Wout Oosterkamp.

De jonge, heldere sopraan soleerde veelvuldig in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion van Bach, Die Jahreszeiten van Haydn, het Gloria van Vivaldi, Te Deum van Purcell, Stabat Mater van Pergolesi, Magnificat van Rutter, Requiem van Faure, de Petit Messe Solennelle van Rossini en in diverse cantates van Bach en Telemann. Hierbij werkte zij samen met dirigenten als Jos van Veldhoven, Jos Vermunt, Bas Ramselaar, Wolfgang Lange, Nico van der Meel en Alfredo Bernardini.
Als veelgevraagd koorzangeres is zij verbonden aan Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss, het Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman, het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v. Wiecher Mandemaker, PA’dam o.l.v. Maria van Nieukerken en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra.
Martha Bosch won het Prinses Christina Concours en debuteerde al op 17-jarige leeftijd bij de opera als Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne (Residentie Orkest, 2003). Zij vertolkte operarollen in Le Nozze di Figaro van Mozart (De Nederlandse Opera Academie, 2007), Les Aventures du Roi Pausole van Honegger (Opera Trionfo, 2008), Die Zauberflöte van Mozart (International Belcanto Academy, 2012), en Orfeo Underground van Monteverdi (Holland Opera, 2014).
Bij fanfare- en harmonieorkesten is zij een graag gevraagde soliste. Ze werkte onder andere met het Andels Fanfare Orkest en het NJFO onder leiding van Danny Oosterman. Deze concerten vonden plaats in binnen- en buitenland.

Maarten Engeltjes Photo: Marco Borggreve
Maarten Engeltjes
Photo: Marco Borggreve

Maarten Egeltjes (1984), zingt al vanaf zijn vierde jaar als jongenssopraan. Hij verleende zijn medewerking als sopraansolist aan meerdere CD-opnamen o.a. Allegri’s Miserere Mei in de Dom van Riga. Op zijn zestiende maakt Maarten zijn debuut als Countertenor in Bachs Matthäus-Passion. Al snel volgden vele concerten in binnen en buitenland. In 2003 wordt hij uit een twintigtal getalenteerde countertenoren geselecteerd door de wereldberoemde Michael Chance om deel te nemen aan een door Chance te geven masterclass, welke werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. Daaropvolgend verzorgde Maarten samen met Michael Chance een recital onder leiding van Gustav Leonhardt.Maarten Engeltjes is inmiddels één van de meest gevraagde countertenoren ter wereld en werkt regelmatig met dirigenten als Gustav Leonhardt, Vladimir Jurowski, William Christie, Ton Koopman, Peter Dijkstra, Reinbert de Leeuw, Markus Stenz, Lars Ulrik Mortensen, Diego Fasolis, Laurence Cummings en Jos van Veldhoven wat hem een regelmatig geziene gast maakt in de meest prestigieuze zalen en festivals ter wereld zoals: Lincoln Centre New York, Théatre des Champs Elysées Parijs, Philharmonie Berlijn, Izumi Hall Tokyo, Sydney Festival, Palao de la Musica Barcelona, Barbican Hall Londen, Salle Bourgié Montréal, Tonhalle Zürich, Konzerthaus Wenen en het Concertgebouw Amsterdam.Recente engagementen zijn o.a.: de rol van de engel Rafäel in de wereldpremière van Rob Zuidam’s opera ‘Adam in Ballingschap’ bij De Nederlandse Opera, de rol van Polinesso in Händels Ariodante tijdens festival de Beaune, De rol van Bertarido in Händel’s Rodelinda op het Via Stellea Festival in Santiago, De rol van Tolomeo in Händel’s Giulio Cesare met Capella Cracoviensis, De rol van Mago Christiano in Händels Rinaldo bij de Opéra de Lausanne, De rol van Adolfo in Händel’s Faramondo onder Laurence Cummings, De rol van Adschib in Henze’s L’Upupa onder Markus Stenz. De rol van Mosé in Collona’s Mosé voor Opera de Marseille, de rol van Apollo in Mozart’s Apollo et Hyacinthus voor Opéra Comique Parijs. Händels Dixit Dominus met Peter Dijkstra en Chor des Bayerischen Rundfunks, Stabat Mater van Pergolesi met Concerto Köln, de Hohe Messe van Bach in een Europese tour met Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Daniel Reuss, en vele Europese tournees Bach/Händel/Telemann met The Amsterdam Baroque Orchestra, München Philharmoniker en Tonhalle Orchester o.l.v. Ton Koopman.Toekomstige engagementen zijn o.a.: De rol van Cherubino in Mozart’s Le Nozze di Figaro in een tour door Japan met het Tokyo Symphony Orchestra. De rol van Creonte in een Europese tournee naast Philippe Jaroussky in Steffani’s Niobe met Boston early music orchestra, Händel’s Messiah met Chicago Symphony Orchestra onder Ton Koopman, Bach/Händel onder Aaron Zapico in Oviedo, Bach’s Johannes Passion in een Europese tournee met Les Arts Florissants onder Paul Agnew, De titelrol in Händel’s Solomon onder Peter Dijkstra, 2 solo recitals grote zaal Concertgebouw Amsterdam met Nederlands Kamerorkest, Bach’s Matthäus Passion met Jordi Savall in Barcelona enz.In mei 2007 werd zijn debuutalbum gepresenteerd, waarop hij liederen van Dowland, Byrd en Purcell ten gehore brengt. De kritieken waren unaniem lovend. Dit album stond wekenlang in de top 10 van best verkopende klassieke cd’s in Nederland. Intussen is Maarten ENGELTJES te horen op vele binnen- en buitenlandse CD opnamen.In september 2007 studeerde Maarten cum laude met onderscheiding af aan het Koninklijk Conservatorium van Den haag waar hij studeerde bij Maria Acda, Manon Heijne en Michael Chance en Andreas Scholl.

tilman-lichdi-portrait-01

Tilman Lichdi, tenor kreeg zijn eerste zanglessen op achttienjarige leeftijd van Alois Treml, lid van de Opera in Stuttgart, terwijl hij al op het conservatorium was aangenomen met als hoofdvak trompet. Nadat hij vier jaar lang trompetles had gevolgd bij Prof. Günther Beetz in Mannheim, maakte hij in 1999 de definitieve switch naar het zingen. Hij vervolgende zijn opleiding als tenor bij zangcoach Prof. Charlotte Lehman in Würzburg.
In zeer korte tijd wist Tilman Lichdi zijn naam te vestigen als interpreet van het oratoriumrepertoire van Bach. Tijdens masterclasses in het liedrepertoire bij Ernst-Huber Contwig, Helmut Deutsch en Peter Schreier bleek hij zich ook hierin te onderscheiden.
Tilman Lichdi maakte zijn debuut in de USA in maart 2010 met de Chicago Symphony in de Johannespassion onder leiding van Bernard Labadie. In december 2010 volgde Lichdi’s debuut met de New York Philharmonic in de Messiah, ook met Bernard Labadie. De dirigent nodigde hem vervolgens uit voor tournees met the Orchestra of the Age of Enlightenment in Europa en in Australië.
Recente hoogtepunten waren een productie en CD-opname van de Ruhr Trienniale in juni 2010, ‘Boulevard Solitude’ van Henze; Händel’s geensceneerde Messiah, een nieuwe productie van Théâtre du Châtelet in Parijs onder leiding van Martin Haselböck; de première van het oratorium „Nikolaus Gross“ van S.Heucke onder leiding van Graham Jackson in Duisburg, waar Lichdi de rol van recitant had en verder Bachs h-Moll Messe in de Weense Musikverein met de Wiener Akademie en Martin Haselböck.
Na zijn debuut in juli 2011 bij de Münchner Philharmoniker ontving de tenor prachtige kritieken en werd hij onmiddellijk opnieuw uitgenodigd voor een Johannes-Passion in juni 2013. De dirigent was Ton Koopman, die hij goed kent van de tournees met het Amsterdam Baroque Orchestra. In april 2011 zong hij maar liefst 13 keer de Johannes-Passion onder leiding van Ton Koopman en hij maakte opnames met deze dirigent van werken van Telemann en Buxtehude.

KlausMertens

Klaus Mertens, bas, afkomstig uit Kleef (BRD), ontving op school al zijn eerste zanglessen. Hij studeerde muziek en pedagogie en volgde aanvankelijk een loopbaan in het onderwijs.
Zijn zangopleiding, die hij met onderscheiding afsloot, voltooide hij bij de professoren Else Bischof-Bornes en Jacob Stämpfli (lied, concert, oratorium) en Peter Massmann (opera).
Meteen daarna begon een drukke concertcarrière, zowel in Duitsland als daarbuiten. Klaus Mertens werkt niet alleen samen met vele vooraanstaande specialisten in de z.g. ‘oude muziek’ zoals Ton Koopman, Frans Brüggen, Nicholas McGegan, René Jacobs, Philippe Herreweghe, Sigiswald Kuijken, Nikolaus Harnoncourt en Gustav Leonhardt maar ook met gerenommeerde dirigenten van het klassieke repertoire zoals Gary Bertini, Peter Schreier, Gerard Schwarz, Hans Vonk, Ivan Fischer, Kent Nagano, Edo de Waart, Herbert Blomstedt, Enoch zu Guttenberg, Sir Roger Norrington, Kenneth Montgomery, Christian Zacharias en vele anderen.
Hij staat bekend als een vooraanstaand en veelgevraagd vertolker van de oratoriumliteratuur uit de barok en maakte met verschillende dirigenten herhaaldelijk opnamen van de grote vocale werken van Bach. In oktober 2003 voltooide hij de CD opnamen van de voltallige cantates van Bach met Ton Koopman en The Amsterdam Baroque Orchestra. Tilman Michael schreef hierover in “fono forum” van april 1996: “… ich kenne keinen anderen Bassisten, der Bach so hervorragend interpretiert wie Klaus Mertens.” Dit project, dat zich uitstrekte over een periode van 10 jaar en waaraan grote tournees door Europa, Amerika en Japan verbonden waren, markeert een wel zeer bijzonder hoogtepunt in Klaus Mertens’ carrière, aangezien hier voor het eerst een zanger Bachs complete vocale oeuvre zowel op CD als in de concertzaal ten gehore heeft gebracht.Tegelijkertijd beoefent Klaus Mertens met veel succes de liedkunst vanaf haar eerste begin tot en met de modernen. Partners daarin zijn o.a. het Leipziger Streichquartett (Schoeck) en Tiny Mathot (Schubert / Wiinterreise). In het genre zang en orkest omvat zijn repertoire een wijde boog van Monteverdi tot eigentijdse componisten, waarvan sommigen zelfs werken aan hem hebben opgedragen.