2017

Koopmans Matthäus staat als een huis

AMSTERDAM7 APRIL 2017
Een stormachtig applaus kregen de solisten, dirigent Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orcherstra & Choir woensdagavond in een bomvol Concertgebouw. Wederom wist de meester van de oude muziek de Matthäus-Passion van Bach formidabel weer te geven.

Ton Koopman. (© Ronald Knapp)

Het succes van de uitvoering was niet alleen op het conto van Ton Koopman te schrijven, maar ook op dat van de uitstekende solisten, zoals Tilman Lichdi (tenor), Maarten Engeltjes (alt) en Andreas Wolfgang (bas). Ze werden met Koopmans bekende energieke gebaren gedirigeerd, vanaf het portatieforgeltje dat deel uitmaakte van de basso continuo.
Aandoenlijk om te zien waren de jongens van het St. Bavo Jongenskoor uit Haarlem. Ze zongen als engeltjes, al stonden ze wel een beetje verloren naast het grote Amsterdam Baroque Choir. Soms werden ze overstemd door het koor, zoals in het koraal ‘O Mensch, bewein’. Het volwassenenkoor klonk overigens warm en soepel, met een weelderige frasering. Koopman sleepte ze mee in zijn vertrouwde vlotte tempi, die dit droevige verhaal een zekere lichtheid geven.
De belangrijke figuren in de Matthäus dragen het verhaal. Voor de sopraanrol koos Koopman de Cubaanse sopraan Yetzabel Arias Fernández. Mooi is haar indringende, donkere stemgeluid, dat in klank goed past bij dit werk. Helaas was haar Duitse uitspraak niet heel helder.
De Duitse bas Klaus Mertens, met wie Koopman in de jaren negentig alle Bach-cantates opnam, zong verschillende sleutelfiguren. Mertens is een gedegen oratoriumzanger, die in de recitatieven zijn ervaren kunsten goed liet zien. In een aria als ‘Gerne will ich mich bequemen’ kon hij Koopmans vlotte tempo echter niet bijbenen. Het klonk daardoor wat hakkelig.

Maarten Engeltjes’ weemoedige klank en fijnzinnige emotie etaleerden grote toewijding. (© Marco Borggreve)

De jonge Duitse bas-bariton Andreas Wolf nam de rol van Christus op zich. Wolf heeft een karakteristieke stem: donker en solide als een huis. Wolf liet geen zwakke Christus zien; zijn Christus ging zijn lot moedig tegemoet.De rol van getuige (de altpartij) nam de Nederlandse countertenor Maarten Engeltjes op zich. Die zong met grote beheersing. Zijn weemoedige klank en fijnzinnige emotie etaleerden grote toewijding. Een enkele keer was er iets te weinig ruimte voor deze mooie stem. Bij de aria ‘Ach! Nun ist mein Jesus hin!’ had het orkest wat mij betreft wat meer ingetogen mogen spelen om de kwetsbaarheid van Engeltjes’ woorden beter te laten horen. Bovendien was de begeleiding door de blazerssectie niet altijd even zuiver.Een Matthäus staat en valt met een goede Evangelist en dat was de Duitse tenor Tilman Lichdi zeker. Lichdi heeft een formidabele stem. Heel licht en warm in de hoge regionen. Hij was het sterkst in de recitatieven: duidelijk en vooral zonder haast. Niet overdreven dramatisch, maar wel expressief.Eén van de hoogtepunten was de tenoraria ‘Geduld’, die hij met een gevoel van ingehouden drama spannend zong, met flinke uithalen in “wenn mich falsche Zungen stechen”. Het is oneerbiedig om te zeggen, maar wat klonk dat heerlijk!Engeltjes bracht de bekende aria ‘Erbarme dich’ prachtige gedragen, zonder opsmuk. Maar de meeste ontroering viel te ervaren bij het voorafgaande recitatief. Het moment waarop Petrus voor de derde keer Jezus verloochent: “Und ging heraus und weinete bitterlich.” De kleine stilte die Lichdi toen liet vallen, creëerde een golf van ontroering.Deze Matthäus-Passion is in dezelfde samenstelling te horen op zondag 9 april 2017 in de Basiliek van Laren.door Rudolf Hunnikhttp://www.operamagazine.nl/headline/40073/koopmans-matthaus-staat-als-een-huis/

Matthäus Passion 2017 met Ton Koopman

Op palmzondag 9 april 2017 is het vermaarde Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, onder leiding van Ton Koopman, te gast in de Sint Jansbasiliek.

De Matthäus Passion is  vanaf 15 uur tot 18.30 uur te beluisteren.

TICKETS BESTELLEN: De toegangskaarten kosten € 59,50 (eerste rang) en € 49,50 (tweede rang), inclusief programmaboekje, pauzedrankje en € 2,50 administratiekosten. U kunt uw kaarten HIER via de Nationale Theaterkassa bestellen.

Sint Jansbasiliek
Brink 31
1251 KT Laren NH

LAATSTE KAARTEN TE KOOP VOOR LARENSE  MATTHÄUS OLV TON KOOPMAN

Met nog twee weken te gaan  zijn er nog ongeveer 100 kaarten te koop voor de bijzondere uitvoering van de Matthäus Passion op Palmzondag 9 april om 15.00 uur in de Sint Jansbasiliek van Laren. Ton Koopman die dit meesterwerk uit de klassieke muziek leidt, is dé barokspecialist bij uitstek en vooral beroemd  om zijn authentieke interpretatie. Hij is nog één van de grote drie die in de jaren zeventig met de omwenteling begon in de klassieke ‘oude muziek’. Ton Koopman die het altijd bijzonder vindt om  dit gezongen lijdensverhaal van Christus uit te voeren in een kerk is altijd zeer gedreven en weet zich ook nu weer omringd door het door hem opgerichte Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, de 18 jongens van het koor van St. Bavo en een keur aan bijzondere solisten zoals bijv. de Cubaanse sopraan Yetzabel Fernandez en onze eigen countertenor Maarten Engeltjes die op dit moment met  ‘Il Ritorno d’Ulisse’van Monteverdi in het Parijse Théâtre des Champs Elysées zeer mooie kritieken oogst.  Ook de Duitse solisten Klaus Mertens, Tilman Lichdi en Andreas Wolf zijn grootse Bach-zangers en maken de uitvoering tot een unieke muzikale  belevenis. Het gezongen passieverhaal dat net zo goed toegankelijk is voor ongelovigen als voor gelovigen, snijdt telkens weer door je ziel. Hoe vaker je de Matthäus hoort, hoe meer je erin ontdekt en hoe mooier die wordt.
Wie nog kaarten wil bestellen er zijn zo’n honderd plaatsen beschikbaar.
Bestellen kunt u via de Nationale Theaterkassa 0900- 9203 of via http://bit.ly/1UfxOaD
De toegangskaarten kosten € 59,50 (eerste rang) en € 49,50 (tweede rang), inclusief programmaboekje, pauzedrankje en € 2,50 administratiekosten


Schone handen de muzikale kinderversie van de beroemde Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach  is op Palmzondag 9 april om 12.30 uur in de Sint Jansbasiliek van Laren gratis toegankelijk voor de leerlingen van de basisscholen uit de BEL-dorpen  Blaricum, Eemnes en Laren( groep 1 tot en met 6 met begeleiders). De uitvoering is door auteur/actrice  Marieke Koopman en haar vader, de wereldvermaarde dirigent Ton Koopman m.m.v. The Amsterdam  Baroque Orchestra & Choir en nationale en internationale solisten. De regie heeft Erik van ’t Wout. De voorstelling die wordt georganiseerd door de Stichting Laren Klassiek duurt ongeveer 55 minuten.

U kunt zich opgeven door een e-mail te sturen naar: info@larenklassiek.nl
Meldt daarbij uw naam (als begeleider), het aantal kinderen die met u meegaan, uw e-mailadres, de school en in welke groep uw kind(eren) zitten. U ontvangt na aanmelding inhoudelijke informatie over de voorstelling waarmee u uw kinderen op de voorstelling kunt voorbereiden. Aanmelden kan tot woensdag 22 maart

30 jan.-  De kaartverkoop van de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach onder leiding van de vermaarde dirigent Ton Koopman is het afgelopen weekend begonnen en komt goed op gang. De uitvoering vindt Palmzondag 9 april om 15.00 uur plaats in de Sint Jansbasiliek van Laren.
Bach maakt in dit muzikale meesterwerk uit de klassieke muziek de emoties van het verhaal voelbaar voor iedereen: gelovig of niet-gelovig. In de beroemde aria’s en koordelen van de Matthäus Passion komt het dramatische lijdensverhaal van Christus op een krachtige, maar gestileerde manier tot leven.

BIJZONDERE UITVOERING
Tussen de vele Matthäus Passionen die er ook in de lente van 2017 weer zullen klinken, ieder met zijn eigen invalshoek, is die van het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir absoluut een heel bijzondere, meent de organiserende Stichting Laren Klassiek.
Ton Koopman, dé Bach-kenner en barokspecialist bij uitstek, is een gepassioneerd voorvechter van de authentieke uitvoeringspraktijk en heeft met zijn koor en orkest een gezelschap van topspecialisten op oude instrumenten verzameld. Dat toonde hij ook afgelopen december met het Weihnachtsoratorium.

SOLISTEN
De Matthäus Passion wordt uitgevoerd door een keur van nationale en internationale solisten, zoals de Cubaanse sopraan Yetzabel Fernandez, de alt Maarten Engeltjes, de Duitsers Tilman Lichdi – tenor en evangelist, Andreas Wolf – bas, die de Christusrol zingt en de bas, Klaus Mertens.
TICKETS BESTELLEN: De toegangskaarten kosten € 59,50 (eerste rang) en € 49,50 (tweede rang), inclusief programmaboekje, pauzedrankje en € 2,50 administratiekosten. U kunt uw kaarten HIER via de Nationale Theaterkassa bestellen.

Ton-Koopman-Camile-Schelstraete-611x397

Ton Koopman, studeerde na een gymnasiumopleiding orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd.

Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het ABO&C is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld. Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten, China, Korea en Japan. Zijn uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continuospeler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op (Antoine Marchand), dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics.

Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het ABO&C gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig.

Na het opnemen van de Bach cantates begon Ton Koopman aan zijn grote volgende project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames daarvan zijn inmiddels afgerond. In 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt.

Ton Koopman leidde vele musici op en was docent voor klavecimbel aan het koninklijk conservatorium in Den Haag. Hij is professor in musicologie aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen.

Ton Koopman en Leo Janssen tijdens de uitzending van de Tafel van Tjako op zondag 27 november

Recensie van het koffieconcert in het Papageno Huis op zondag 30 oktober door het muzikale echtpaar Maria Nemtsova, piano en haar man Vitaly Vatulya, saxofoon.

goed

Vitaly heeft blijk gegeven van een prachtige muzikaliteit in de Romance in F van Max Bruch.
In dit muziekwerk dat origineel is geschreven voor altviool en orkest, wist hij de introductie met veel romantiek en rust te vertolken zonder de dramatische spanning te verliezen. In het samenspel bleef het echtpaar steeds in dialoog met elkaar waardoor de twee instrumenten elkaar naadloos aanvulden.  Na de weergave van de schitterende snelle opwaartse arpeggio’s in het middenstuk die Vitaly prachtig liet overgaan in het thema van de introductie gaf hij blijk van grote virtuositeit. Het stuk werd afgesloten met een lang aanhoudende hoge noot die hij zacht en zonder de spanning te verliezen volledig wist uit te blazen.
In Sonate nr. 17 opus 31, nr. 2 in d klein van Ludwig van Beethoven is voor het eerst te horen dat Beethoven een nieuw pad is ingeslagen voor wat betreft muzikale compositie en stijl.
Maria heeft deze sonate geweldig vertolkt. De staccato’s gingen over in prachtig vloeiende en melodische lijnen. Zij wist de staccato’s helder neer te zetten en bracht een prachtig contrast ten gehore die typerend is voor deze sonate. Heel bijzonder was om getuige te zijn van haar volledige overgave en concentratie.
In deel 2 van de sonate hoorden we de oude Beethoven weer terug hoewel ook kleine uitstapjes werden gemaakt naar de nieuwe stijl. Maria speelde het derde deel van de sonate direct na het tweede deel waardoor het publiek dit keer geen tijd kreeg om te applaudisseren. Ook in dit deel wist Maria de contrasten prachtig neer te zetten en heeft het publiek kunnen genieten van de grote spanning in de tussenruimtes van linker en rechterhand.
Fuzzy bird, sonate voor altsaxofoon en piano van Takashi Yoshimatsu is een modern stuk. Het bestaat uit drie delen: run bird, sing bird en fly bird en is geschreven na het overlijden van zijn zus door een ongeluk. Vitaly en Maria hebben Fuzzy bird prachtig vertolkt. Het samenspel was van een kwaliteit van een goed huwelijk. Zachte melodieën die Vitaly speelde, werden opgetild door de prachtige begeleiding van Maria. In het tweede deel werd het publiek getrakteerd op mooie impressionistische melodieën. Ook de Japanse klanken waren herkenbaar. Meeslepende glissando’s, de daarop volgende rust als ook de zachte saxofoon klanken zijn typerend voor dit stuk. Op gegeven moment lijkt het alsof de piano de saxofoon wil aftroeven en dweept het stuk naar een hoogtepunt. Er is geen winnaar. Op het laatst schreeuwt de saxofoon om weer tot een samenspel te komen.
Tot slot is het publiek getrakteerd met de ‘History of the Tango’. Drie tango’s van Astor Piazzolla, de Bordello uit 1900, Café uit 1930 en tot slot Night Club uit 1960.
In deze drie tango’s wist het echtpaar de melodieën prachtig en meeslepend te vertolken. We hoorden een afwisseling van vlugge gedeelten en melodische frasen en werd de spanning die een tango zo eigen is, extra geaccentueerd door op te lossen in een prachtig samenspel.

Marijke van der Pas

Leo Janssen verwelkomt de Vrienden van Stichting Laren Klassiek in het Papageno Huis.

goed 2

LarenKlassiek